Sunday, March 30, 2014

プジョー シトロエン のETG ギアボックスについて

About Peugeot Citroen ETG gearbox 

ちなみに、プジョーシトロエンのETGギアボックスは何ですか?
By the way, what is Peugeot Citroen's ETG gearbox?

単純に言うと、ETGは自動化されているマニュアルギアボックスです。また、「セミオート」と呼ばれる。
Simply said, ETG is an Automated Manual gearbox. It is also called "Semi-automatic".

これは、クラッチペダルがないマニュアルギアボックスです。
It is a Manual gearbox without clutch pedal.

油圧システムや電子システムは、クラッチを運営しています。
An hydraulics system or electronic system operates the clutch.

60年前には、​​シトロエンDSが自動化されているマニュアルギアボックス
が装備された。
そのときにそれは世界初だった!
最近では、多くの車は自動化されているマニュアルギアボックスが装備されています:
プジョー - シトロエン(サーボトロニック、EGS&ETG)、アルファロメオ(セレスピード)、アウディ(R-Tronicの)、BMW(シーケンシャルマニュアルギアボックス)、フェラーリ、レクサス、マセラティ、スマート(サーボトロニック)

60 years ago, Citroen DS was the first car in the world to be equipped with this automated manual gearbox! (via Hydraulics)
Nowadays, many cars brands are equipped with automated gearbox:
 Peugeot - Citroen (Servotronic, EGS & ETG), Alfa Romeo (Selespeed), Audi (R-Tronic), BMW (Sequential Manual Gearbox), Ferrari, Lexus, Maserati, Smart (Servotronic).

とにかく、今日のトピックは、プジョーシトロエンのETGギアボックスです。
Anyway, today topic is the Peugeot Citroen's ETG gearbox.

ETG5とETG6はPSAのMAとMCギアボックスのマーケティング名です。
ETG5 and ETG6 are the Marketing Name for PSA's MA and MC gearboxes.

MAは、5速マニュアルギアボックスです。 
生産は、メッツ(フランス)、PSAの工場で1986年に始まった。
MA is a 5 speed manual gearbox. 
Production started in 1986 at Metz (France) PSA factory.

MCは、6速マニュアルギアボックスです。 
生産は2003年に始まった。
MC is the 6 speed manual gearbox. 
Production started in 2003.

5速ロボット化のMAギアボックスのバージョンはSensodriveと呼ばれていました。(生産は2003に始まった)
6速ロボット化のMCギアボックスバージョンがEGS6と呼ばれていました。

5 speed robotized MA gearbox version was called Sensodrive (production started in 2003).
The 6 speed robotized MC gearbox version was called EGS6.

2013年以来、ギアボックスのシフトソフトウェアがアップグレードされました。
現在では、ETG5(5速 Efficient Tronic Gear)コードネームMAP+と ETG6  (コードネームMCP+)呼ばれます。

Since 2013, the gearbox shifting software has been upgraded. 
It is now called ETG5 (Efficient Tronic Gear 5 speed) code named MAP+ and ETG6 (Code name MCP+)

以前のバージョンと比較して、ロボット変速タイムラグは倍早いです。(オートモードで)
Compared to previous version, robot gear shift time lag is twice faster. (In Auto mode)

マニュアルモードでは、それは同じです。
In Manual mode, it is same as before.

とにかくマニュアルモードでパドルシフトでシフトすると、「通常」のマニュアルギアボックスでシフトするより早いです。
Anyway, in manual mode shifting with paddle shifters is faster than "normal" manual gearbox shifting.

たとえば、マニュアルシフトレバーと2速から3速にシフトすると、ギアチェンジがニュートラルスペースを通って行く。ETGのパドルシフトではそのまんま2速から3速に入ります。
For exemple, when Shifting from 2nd gear into 3rd with Manual gear stick, gear change go through Neutral space. With the ETG paddle shifting, it goes from 2nd gear straight to 3rd gear.

ETGギアボックスのギアディスプレイはオートギアボックスとは異なるです。
ATギアボックスは: PRND
ETGギアボックスの方は:RNAM (Reverse Neutral Auto Manual)

ETG gearbox gear display is different from Automatic gearbox.
Automatic Gearbox: PRND
ETG gearbox: RNAM (Reverse Neutral Auto Manual)

オートギアボックスと比較して、マニュアルギアボックスは、シンプルや強いと軽量です。
Compared with Automatic gearboxes, Manual gearboxes are simple, strong and lightweight. 

ETG5ギアボックス重量は37.9キロ(オイルあり、ETG6は54.2キロ、プジョー シトロエンの4速オートマチックは70キロ(AL4) とアイシン6速オートマチックは90キロ(AWTF-80 SC)です。

The ETG5 Gearbox weight 37.9 Kg (including oil), The ETG6 is 54.2 kg, the AL4 is 70kg (4 speed automatic) and the Aisin 6 speed automatic is 90kg (AWTF-80 SC) 

ETG5最大トルクは160nmです。
ETG6最大トルクは300nmです。

ETG5 max torque is 160Nm.
ETG6 max torque is 300Nm.

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